انواع درختان میوه که میتوانید در باغ شمالی خودتان بکارید

آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب شرایط مناسبی را برای انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید فراهم کرده است. مناطق شمالی ایران دشت های مرکزی و غربی مازندران و استان گیلان را در بر می گیرد. میانگین بارندگی سالانه به 1200 یا 1300 و حتی تا 1830 میلی متر می رسد و هر چه به سمت شرق پیش می رویم از میزان آن کاسته می شود. بنابراین اقلیم مناسبی را برای کاشت انواع درختان میوه به خصوص مرکبات فراهم می کند. در ادامه به معرفی انواع درختان که برای کاشت در باغ های شمالی مناسب هستند می پردازیم.

اسم شمال کشور که می آید شاید اولین چیزی که به ذهن ما میرسه خرید ویلا در شمال و داشتن ویلا در شمال کشور می باشد ولی شمال کشور علاوه بر ویلاسازی و ویلا داشن یکی از گرینه های خوب برای باغداری و پرورش انواع میوه می باشد پس اگر به داشتن باغ در شمال و باغداری علاقه دارید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درخت میوه پرتقال

یکی از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید درخت پرتقال است. پرتقال بومی شمال شرقی هند است. اما در سرتاسر جهان در مناطقی با آب و هوای معتدل و شرایط مناسب رشد می کند. این درختان مرکبات چند ساله بیشتر در باغ های شمالی ایران کاشته می شوند. پرورش پرتقال، میوه هایی را با هزینه کم و حتی در شرایطی بدون صرف هیچ هزینه ای به شما می دهد.

رایج ترین درخت میوه برای باغ های شمالی پرتقال است. این درخت به آب و هوا حساس است و شرایط دمایی کاملا مشخصی دارد. هنگامی که در باغ شمالی کاشته شوند به طور فعال رشد می کنند و بهترین عملکرد را دارند. آنها در زمستان غیر فعال می شوند و در این دوره به دمایی کمتر از 35 درجه فارنهایت یا بالاتر از 50 درجه فارنهایت نیاز دارند. شما می توانید انواع گونه های درخت پرتقال مانند پرتقال نافی، خونی و … را در باغ های شمال کشور بکارید. این درخت به سطح محصول رضایت بخشی در آب و هوای معتدل می رسد.

درخت لیمو

از دیگر انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید گونه های مختلف لیمو است. آنها در آب و هوای معتدل و مرطوب شمال خوب عمل می کنند. درختان لیمو خشکسالی را تحمل می کنند و به یخبندان بسیار حساس هستند. درختان لیمو فقط برای رشد در مکان های بدون یخبندان شدید مناسب هستند. علاوه براین در مناطق گرمسیری به خوبی عمل می کنند. در حالی که آنها می توانند در شرایطی زندگی کنند که کمتر از حد مطلوب است، اما کیفیت و میزان میوه تولید شده، تحت تاثیر قرار می گیرد.

درخت میوه توت

یکی از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید توت است. این درخت سریع ترین رشد را دارد و هر ساله میوه های بسیار خوبی تولید می کند. همچنین عاری از آفات و بیماری است. درخت توت نسبت به خشکی مقاوم است. اما در مناطق شمالی با رطوبت و بارندگی زیاد بهترین رشد و بالاترین عملکرد را دارد. توت در طیف وسیعی از آب و هواها به ویژه آب و هوای معتدل اما مدیترانه ای، نیمه گرمسیری و گرمسیری رشد می کند. جایی که می توان آنها را به عنوان گیاهان همیشه سبز پرورش داد.

همچنین این درخت میوه برای باغ های شمالی که خاک مرطوب با زهکشی خوب دارند، مناسب است. با این حال، آنها با خاک های درشت، متوسط ​​و ریز نیز سازگار هستند.

درخت نارنگی

یکی از محبوب ترین گونه های مرکبات و از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید، نارنگی است. چیزی که بسیاری از مردم ممکن است متوجه آن نباشند این است که نارنگی در واقع شاخه ای از خانواده پرتقال ماندارین است. نارنگی در مناطق شمالی کشور به خوبی رشد می کند. بهترین فصل آن از آبان تا بهمن است. نارنگی‌ ها از اکثر پرتقال ‌ها کوچک‌تر هستند، پوست آن‌ها راحت‌ تر جدا می شود و معمولا نسبت به پرتقال معمولی طعم ترش کمتری دارند. در واقع، بیشتر مردم نارنگی را به دلیل طعم شیرین منحصربفردشان دوست دارند.

نارنگی که از مناسب ترین درخت میوه برای باغ های شمالی است بومی جنوب شرقی آسیا است. و در چند قرن گذشته در آن منطقه کشت می شد و مورد استفاده قرار می گرفت. میوه‌های نارنگی کوچک‌تر از سایر گونه های پرتقال هستند، اما اندازه کوچک خود را با طعم غنی ‌تر و شیرین ‌تر جبران می‌کنند.

درخت زیتون

زیتون از گزینه های مناسب درخت میوه برای باغ های شمالی است. درخت زیتون در آب و هوای نیمه گرمسیری و معتدل بهتر رشد می کند. آنها در آب و هوای گرم خوب عمل می کنند، خشکی را تحمل می کنند و نسبت به یخبندان بسیار حساس هستند. درختان زیتون در مناطق شمالی با زمستان های معتدل و تابستان های طولانی، گرم و خشک بهترین رشد را دارند. آنها برای تولید میوه به آفتاب کامل نیاز دارند. در صورتی که درخت بیش از شش ماه در سایه باشد تولید میوه آن محدود خواهد شد.

درخت زیتون بومی مناطق گرمسیری آفریقا است، اما در طول میلیون‌ ها سال به دلیل رویدادهای زمین‌شناسی و تغییرات آب و هوایی به سمت مناطق سردتر حرکت کرده است. و با محیط مناطق شمالی کشور سازگار شده است. آب و هوای ایده آل برای درخت زیتون پرورشی، تابستان گرم و آفتابی و زمستان سرد و بارانی شمال کشور است.

درخت میوه گیلاس

یکی از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید درخت گیلاس است. گیلاس شیرین و ترش یک میوه تابستانی محبوب در سراسر جهان است. و برای کاشت در مناطقی با زمستان های سرد مناسب است و در بهار نمایش خیره کننده ای از شکوفه ها را ایجاد می کند. پس از آن میوه ای بسیار دوست داشتنی را به نمایش می گذارد. درخت گیلاس آب و هوای خنک را ترجیح می دهد، اما در آب و هوای گرم، خشک و نیمه خشک نیز رشد می کند. همچنین این درخت به خاک های عمیق با زهکشی خوب و غنی شده با کمپوست و کود دامی نیاز دارد.

درخت آلبالو

از دیگر گزینه های مناسب درخت میوه برای باغ های شمالی آلبالو است. درخت آلبالو سازگارترین و مقاوم ترین درخت نسبت به سرما است. این درخت دیرتر از گیلاس گل می دهد. بنابراین کمتر در معرض سرمازدگی قرار دارد. آب و هوای مرطوب و معتدل شمال کشور شرایط رشد و پرورش این درخت را به بهترین شکل فراهم می کند.

درخت میوه زالزالک

از مناسب ترین انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید درخت زالزالک است. این درخت بهترین رشد را در مناطق معتدل مرطوب و نیمه مرطوب دارد. اگرچه بومی آب و هوای سرد در اسکاندیناوی است و در کانادا، آلاسکا و ایالات متحده آمریکا رشد می کند. اما می تواند خشکسالی متوسط ​​را تحمل کند. برخی از گیاهان مانند زالزالک به طور متداول در مناظر خانگی و تجاری استفاده می ‌شوند. این درختان میوه کوچک به دلیل شکل زینتی و چهار فصل خود، مقاوم بودن و تحمل شرایط مختلف رشد بسیار محبوب هستند.

درخت گردو

یکی دیگر از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید گردو است. گردو ایرانی با آب و هوای مدیترانه ای و زمستان های معتدل سازگار است. درختان گردو نه تنها یک میوه خوشمزه و مغذی تولید می کنند، بلکه از چوب آنها برای ساخت مبلمان استفاده می شود. این درختان زیبا همچنین با اندام های بزرگ و کمانی خود در باغ ها سایه ایجاد می کنند. بیشتر درختان گردو در حال رشد در شرایط مناسب باغ های شمالی به ارتفاع 50 فوت (15 متر) می رسند. گردوهای انگلیسی یا ایرانی به رنگ سیاه و سفید رایج ترین آنها هستند که برای تولید آجیل و ایجاد سایه کاشته می شوند. یک درخت بالغ سالانه 23 تا 36 کیلوگرم مغز گردو تولید می کند.

درخت میوه خرمالو

از دیگر گزینه های مناسب درخت میوه برای باغ های شمالی خرمالو است. اگرچه درخت خرمالو چندین سال طول می کشد، تا به ثمر برسد. اما برای مدت طولانی در باغ شما ماندگار خواهد بود. این درختان میوه منظره های خوبی را می سازند. سایه بسیار خوبی را برای چرت زدن در تابستان ایجاد می کنند، برگ ها رنگ های روشن پاییزی دارند و پوست درخت آن سنگ شکن کلیه است. درخت خرمالو بومی آسیا و آب و هوای گرم معتدل و نیمه گرمسیری است. اما بسته به گونه های مختلف، می تواند هوای سرد و خاک های سنگین را تحمل کند.

درخت میوه انار

درخت میوه انار  بومی آسیای مرکزی است و در ایران باستان، بابل، مصر و هند می روید. گزارش شده است که انار معمولی اولین بار در ایران در 3000 سال قبل از میلاد مسیح کشت شده است. انار را می توان در آب و هوای معتدل باغ های شمالی تا مناطق گرمسیری کشت کرد. اما با کیفیت ترین میوه انار در مناطقی با زمستان های خنک و تابستان های گرم و خشک به ثمر می رسد. انار نسبت به مرکبات در برابر سرما مقاوم تر است. با این حال، انواع گونه های مختلف انار نسبت به تحمل سرما، متفاوت هستند.

درخت زغال اخته

از دیگر انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید درخت زغال اخته است. این درخت نه تنها برای باغ های شمالی مناسب است بلکه به طور سنتی در مناطقی با زمستان های سرد کشت می شود. اما باغبانان گونه هایی را توسعه داده اند که در آب و هوای معتدل و عاری از یخبندان نیز رشد می کنند. بنابراین گونه های مختلفی از درخت زغال اخته وجود دارد که می تواند در تمام شرایط آب و هوایی رشد کند. پس باید گونه مناسب باغ های شمالی خود را انتخاب کنید.

درخت سیب

از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید گونه های تجاری سیب درختی است که در آب و هوای سرد و مرطوب رشد می کنند. جایی که زمستان سرد و بهار و تابستان خنک دارد مانند باغ های شمالی کشور. وجود نور فراوان خورشید برای درخت سیب ضروری است. زیرا به طور قابل توجهی روی رنگ میوه تاثیر می گذارد. به طور کلی، درخت سیب نسبت به سایر درختان میوه برگریز، نیاز بیشتری به سرما دارد. محبوب ترین گونه های درخت سیب در مناطقی رشد می کنند که دما به ندرت از 32 درجه سانتیگراد بالاتر می رود.

اورزان قدیمی ادعا کردند که درخت سیب تنها زمانی می تواند محصول خوبی داشته باشد که در ارتفاع معینی (بالای 1600 فوت یا 487 متر) کشت شود. و تنها در صورتی که درخت سالانه صدها ساعت سرما را تجربه کرده باشد محصول خوبی را تولید می کند.

درخت میوه گلابی

از انواع درختان میوه که می توانید در باغ شمالی بکارید گلابی است. به طور کلی درخت گلابی در آب و هوای سرد و مرطوب رشد می کند. جایی که سرمای زمستانی همراه با تابستان خنک وجود دارد. تخمین زده می شود که گونه های محبوب گلابی به حدود 400 تا 800 ساعت سرما (قرار گرفتن در دمای کمتر از 45 درجه فارنهایت یا 7 درجه سانتیگراد) نیاز دارند تا نمو و باردهی منظم داشته باشند. درختان گلابی نسبت به سایر درختان میوه کمتر در معرض آفات و بیماری ها هستند، بنابراین برای باغ ها و باغچه های حیاط خلوت ایده آل هستند.

درخت زردآلو

زردآلو از میوه های هسته دار محبوب و از مناسب ترین درخت میوه برای باغ های شمالی است. درخت زردآلو معمولا در سال چهارم رشد میوه می دهد. این درختان میوه فراوانی تولید می کنند. درختان زردآلو مانند درختان گلابی در طول ماه های زمستان نسبت به سرما مقاوم هستند. اما یخ زدگی می تواند به درختان در هنگام گلدهی آسیب برساند.

شمال کشور با توجه به آب و هوایی که دارد اکثر میوه ها در آن کاشت می شود اگر به دنبال باغ میوه و یا اینکه به باغداری و گلخانه علاقه دارید شمال کشور یکی از گزینه های خوب می باشد پس اگر قصد خرید باغ در شمال کشور را دارید حتما با ما در تماس باشید تا بهترین ها را به شما ارائه دهیم

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ