تاثیر کرونا بر بازار خرید و فروش ویلا

بیشتر ساکنان پایتخت و شهرهای اطراف تمایل دارند به عنوان سرمایه گذاری و نیز خرید خانه دوم؛ در شهرهای شمالی، نسبت به خرید ویلا اقدام کنند. در ایام نوروز و فصل تابستان که مسافرت به این شهرها بیشتر می شود؛ بازار خرید و فروش ویلا نیز داغ تر می شود. در واقع بسیاری از افراد در سفرهای خود به خرید ویلا علاقمند می شوند. زیرا بیشتر آنها علاقه دارند از آب و هوای شمال و تفریح کنار دریا بیشتر بهره مند شوند.

ویروس کرونا از اواخر سال 1398 در ایران شیوع پیدا کرد. آمار بالای ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن باعث ایجاد رعب و وحشت میان مردم شد. اجرای قرنطینه عمومی در سطح کشور و طرح فاصله گذاری اجتماعی؛ از همان ابتدا موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شد. این عوامل موجب شد تا تمامی کسب و کارها ضرر و زیان فراوانی را متحمل شوند و موجب رکود اقتصادی در سطح جامعه شد. یکی از این موارد، خرید و فروش املاک و مستغلات بود. خرید و فروش ویلا در شمال نیز از این آسیب در امان نماند. تاثیر کرونا بر خرید و فروش ویلا به دو گروه تقسیم می شود. 1- کاهش قیمت ویلا  2- افزایش قیمت ویلا

عوامل کاهش قیمت ویلا:

از جمله عوامل کاهش قیمت و نیز کاهش خرید و فروش ویلا در شمال عبارتند از:

  1. قرنطینه عمومی
  2. طرح فاصله گذاری اجتماعی
  3. ترس مردم از کرونا و قرنطینه خودخواسته
  4. کاهش درآمد خانوارها
  5. کاهش میزان مسافر
  6. گرانی کالاها و خدمات

در ادامه هر یک از این عوامل به تفصیل شرح داده می شود.

بررسی عوامل کاهش قیمت ویلا:

  1. استان های شمالی از جمله گیلان و مازندران از همان ابتدای کار در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند. این استان ها شاهد آمار بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا بودند. حتی در مواقعی که وضعیت کلی کشور عادی بود و بسیاری از استان های کشور در وضعیت آبی یا سفید بودند، شهرهای شمالی همچنان در وضعیت قرمز به سر می بردند.
  2. قرنطینه و منع تردد بین استان ها، ترس مردم از کرونا و نیز پایین آمدن درآمد خانوارها به دلیل رکود اقتصادی؛ باعث شد خرید و فروش ویلا در شمال روندی نزولی را شاهد باشد. علاوه بر قرنطینه عمومی که از طرف دولت اعلام شد؛ برخی از افراد به دلیل ترس از ابتلا به کرونا و یا دارا بودن شرایط ویژه و بیماری های زمینه ای، اقدام به قرنطینه خودخواسته کردند. این عامل نیز موجب کم شدن تعداد مسافران شهرهای شمالی و به تبع آن کاهش تقاضا برای خرید ویلا در شمال شده است.
  3. با توجه به مصوبه دولت بسیاری از کسب و کارها و واحدهای صنفی، مجبور شدند برای مدتی کسب و کار را تعطیل کنند. گذشته از آن؛ منع تردد در شهر و کاهش حضور مردم باعث شد بسیاری از این مشاغل متحمل ضررهای فراوانی شوند. برخی نیز در این میان اوضاع بدتری داشتند و ورشکسته شدند. به دنبال تاثیر کرونا بر اقتصاد، مردم شاهد گرانی و افزایش قیمت بسیاری از کالاها در بازار بودند. این عامل نیز در پایین آمدن سطح  درآمد و قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش تمایل افراد برای خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی نقش داشته است. این بحران باعث شد تا برخی از افراد حاضر شوند تا ویلای خود را با کاهش قیمت قابل ملاحظه ای به فروش برسانند. هرچند این کاهش قیمت خیلی دوام نداشت و به سرعت؛ قیمت ویلا افزایش یافت.

عوامل افزایش قیمت ویلا:

برخلاف انتظار و به طور ناگهانی قیمت ویلا به شدت افزایش یافت. عوامل متعددی در این رشد صعودی دخیل بودند. این عوامل عبارتند از:

 1- رکود ساخت و ساز در ابتدای شیوع کرونا

2- کمبود نیروی کار

3-گران شدن مصالح

4-افزایش هزینه حمل و نقل

5-افزایش قیمت زمین

6-باز شدن راه ها و افزایش سفر به شهرهای شمالی

7-افزایش تقاضای خرید و فروش ویلا

8- افزایش تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه

9- افزایش قیمت دلار، سکه و طلا

     10-ریزش بورس

11- بالا رفتن شاخص سرمایه

در ادامه، به بحث درباره ی این عوامل و نقش هر کدام در افزایش قیمت ویلا و تاثیر آن بر بازار خرید و فروش ویلا پرداخته شده است.

بررسی عوامل افزایش قیمت ویلا:

  1. بعد از گذشت موج اول کرونا و با عادی شدن شرایط؛ سفرها به یکباره افزایش یافت و جمعیت زیادی به شهرهای شمال کشور رفتند. در پی آن تقاضای خرید و فروش ویلا دوباره زیاد شد. اما رکود در ساخت و ساز ویلا در زمان شیوع کرونا و رکود قیمت مصالح و زمین، باعث کمبود ویلا در شمال شد. این امر باعث شد تا قیمت ویلا به طور فزاینده ای بالا برود. در این میان افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت بنزین و نیز افزایش شاخص سرمایه در بالا رفتن قیمت ویلا، تاثیر فراوانی داشت. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا قیمت زمین های در حال ساخت در شمال بالا برود.
  2. نیاز روزافزون به مصالح باعث افزایش قیمت مصالح نیز شد. به دنبال آن هزینه حمل و نقل مصالح نیز بالا رفت. کمبود نیروی کار نیز تاثیر به سزایی در این زمینه داشت. این افزایش های مکرر و سرسام آور که همگی از کرونا تاثیر گرفته بودند، باعث رشد قیمت ویلا به بیش از 65 درصد و در برخی شهرها تا 90 درصد شد.
  3. به دلیل نوسانات شدید قیمت ارز، سکه و طلا و ریزش مکرر بورس، کاهش درآمد و قدرت خرید خانوارها در بازار مسکن شهرهای بزرگ خصوصا تهران؛ باعث شد تا برخی از مردم به دنبال راهی مطمئن برای سرمایه گذاری باشند. پیش از آن اگر شخصی سرمایه ای داشت آن را در بانک سپرده می کرد و خیالش راحت بود که سرمایه اش امن است و هر وقت بخواهد اصل پول را می تواند برداشت کند. همچنین از طرف بانک هر ماه سود حاصل از سپرده گذاری به حسابش واریز می شد. اما در حال حاضر سودهای بانکی بسیار کاهش یافته است و با توجه به تورم و گرانی های فراوان، سپرده گذاری برای افراد سودمند نیست.  تعدادی از بانک ها و موسسات مالی نیز امین نبوده و خسارات فراوانی به مشتریان خود زده اند.
  4. خرید طلا و سکه نیز با توجه به متغیر بودن قیمت و غیر قابل پیش بینی بدون بازار؛ با ریسک فراوانی همراه است. همچنان که بسیاری از افراد در این زمینه تمام یا بخش زیادی از سرمایه خود را از دست داده اند. اما خرید ملک همیشه رشد خوبی داشته و در بدترین شرایط نیز سرمایه فرد حفظ شده است. بنابراین عده‌ای تصمیم گرفتند تا سرمایه خود را به خرید ویلا در شمال اختصاص دهند تا اصل سرمایه شان حفظ شود. این قضیه نیز از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار بر افزایش خرید و فروش ویلا و قیمت آن می باشد.
  • افراد سودجو و دلالان نیز بر روی قیمت ویلا و به تبع آن میزان خرید و فروش ویلا تاثیر می گذارند. مالکان نیز نقش مهمی در این خصوص دارند. برخی از مالکان در زمان رکود بازار اقدام به خرید کرده اند و با توجه به گران شدن ویلا سود خوبی نصیبشان شده است. بنابراین حاضرند در زمان فروش انعطاف زیادی نشان دهند و به اصطلاح با مشتری راه بیایند. در میان این گروه افرادی هستند که تمایل دارند همچنان در بازار خرید و فروش ویلا باقی بمانند. به همین دلیل حتی حاضرند به صورت اقساطی اقدام به فروش ویلا کنند و یا ویلا را با خودرو، ملک و … معاوضه کنند به این منظور حاضر به دادن تخفیف های جزئی نیز هستند.
  • عده ای مالکان نیز در زمان افزایش قیمت ویلا اقدام به خرید کرده اند و یا در زمان ساخت و ساز ویلا با گرانی مصالح روبرو شده اند. این دسته از مالکان در برابر فروش، زیاد منعطف نیستند و حاضر نمی شوند ویلا را به قیمت پایین بفروشند. عده ای دیگر بنا به دلایلی عجله ای برای فروش ندارند و به همین خاطر منتظر می مانند تا در فرصت مناسب و با قیمت بالاتری اقدام به فروش ویلا کنند. این دسته نه تنها تمایلی برای کاهش قیمت ویلا نداشته؛ بلکه خواهان افزایش قیمت نیز هستند. این دوگانگی و عدم همبستگی نیز موجب شده تا عرضه و تقاضا دچار تنش و بحران شود و موجب شده بازار خرید و فروش ویلا راکد شود.

بررسی تاثیر شیوع کرونا بر بازار خرید و فروش ویلا در شمال:

از تمامی مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که در ابتدای امر کرونا باعث شد خرید و فروش ویلا به شدت کاهش یابد و به دنبال آن؛ قیمت ویلا نیز کاهش یافت. اما با توجه به عواملی که شرح داده شد بازار خرید و فروش ویلا به سرعت رشد کرد و موجب شد قیمت ویلا افزایش بسیار زیادی داشته باشد به طوری که بجز عده‌ای خاص، بیشتر مردم دیگر قادر به خرید ویلا نباشند. این عدم توانایی مالی نیز موجب رکود بازار شده است.

در مجموع کرونا موجب رکود بازار خرید و فروش ویلا شده؛ هرچند که به طور مقطعی و کوتاه باعث پایین آمدن قیمت ها شد اما پس از مدت کوتاهی قیمت ها به شدت رشد کرد. به عبارتی این افزایش، کاهش قیمت زمان رکود را هم جبران کرد. شاید اگر شیوع کرونا پیش نمی آمد؛ قیمت ویلا با یک شیب ثابت افزایش می یافت. اما شیوع این بیماری و اوضاع پیش آمده ناشی از آن موجب شد تا افزایش قیمت ها بیش از حد متعارف باشد. به نحوی که در برخی از شهرهای شمالی؛ حتی این افزایش به 90 درصد هم رسید. نتیجه‌ی افزایش شدید قیمت ویلا؛ این است که ویلا به عنوان یک کالای لوکس بیشتر از همیشه از دسترس عموم مردم دور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ