مناطقی که نباید در شمال ویلا بخرید

ویلا و خرید آن در شمال کشور از مهمترین مباحث داغی است که در زمان‌های مختلفی از سال، پررنگ‌تر می‌شود. همانطور که می‌دانیم گیلان و مازندران از جمله استان‌های شمالی کشور بوده که به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مساعد و موقعیت جغرافیایی مناسبی که دارند، مورد توجه بسیاری از افراد جهت سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند. اما مهمترین سوال پیش روی سرمایه‌گذاران این است که خرید ویلا در کدام منطقه شمال بهتر است و یا اینکه در کدام مناطق شمالی نباید اقدام به خرید ویلا نمود؟ جهت پاسخگویی به این سوال باید فاکتورهای متعددی در نظر گرفته شوند تا بتوان به یک جواب قطعی رسید. اما قبل از اینکه بخواهیم به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم، باید بررسی کنیم که انگیزه افراد جهت خرید ویلا در شمال کشور چیست.

دلایل مقرون به صرفه بودن خرید ویلا در شمال کشور:

تغییر سبک فکری افراد در زمینه اقتصادی باعث شده که امروزه شاهد سرمایه‌گذاری زیادی در بخش زمین و مسکن باشیم. دلایل متعدد اقتصادی از جمله: تورم‌های شدید، سرمایه‌گذاران را بر آن داشته که جهت حفظ ارزش سرمایه خود تصمیم به خرید ملک در شمال کشور بگیرند که اگر با راه و روش آن به خوبی آشنا باشند، مسلما بهترین سرمایه‌گذاری مالی را تجربه خواهند کرد. در ادامه مطلب به دلایل مقرون به صرفه بودن خرید ویلا در شمال کشور، اشاره شده است:

  1. قیمت مناسب ملک در مناطق شمال کشور:

از مهمترین دلایلی که سرمایه‌گذاران تمایل به خرید ملک در شمال کشور دارند، این است که قیمت زمین‌های قابل فروش در شمال بسیار معقولانه‌تر از قیمت زمین‌ در کلان شهرهاست. در این میان، هزینه‌های جانبی نظیر: هزینه مصالح جهت ساخت، هزینه وسایل ایاب و ذهاب مصالح ساختمانی و همچنین هزینه دستمزد کارگران باعث شده که سرمایه‌گذاری در مناطق شمال کشور به بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب اقتصادی تبدیل شود.

  • شرایط آب و هوایی مساعد مناطق شمالی کشور:

آلودگی شهرهای بزرگ و شلوغ از جمله دلایل دیگر سرمایه‌گذاران جهت خرید ویلا در شمال است. برخورداری از هوای پاکیزه، مناظر رویایی و محیط دنج و پر از آرامش، آرزوی هر فردی است که بتواند به آنها دسترسی پیدا کند. شمال جز بهترین مناطق موجود در کشور بوده که از مجموعه عوامل ذکر شده، برخوردار است. گذراندن اوقات فراغت به دور از شلوغی‌های شهر در ویلاهای شمال کشور به صورت موقت یا طولانی‌مدت جز مواردی است که افراد را به خرید ملک در مناطق شمالی، متمایل می‌کند.

  • کم جمعیت بودن شهرهای شمالی کشور:

کم جمعیت بودن شهرهای شمال باعث شده که رقابت شدید در ساخت و ساز به طور قابل توجهی افزایش یابد. بستگی به نظر سرمایه‌گذار داشته که بخواهد سرمایه خود را جهت خرید ویلا در شمال خرج کند یا در شهرهای بزرگ اقدام به خرید یک آپارتمان مسکونی نماید.

  • از آنجا که قیمت ملک در شهرهای بزرگ به هیچ عنوان با قیمت ملک در شمال قابل مقایسه نیست، مسلما، سرمایه‌گذاری جهت خرید زمین در شهرهای شمالی بهترین گزینه جهت پیشنهاد به شمار می‌رود.
  • امروزه، بحث رقابت در خرید و فروش ملک در کلان شهرها بسیار داغ شده و به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران ترجیح میدهند که با مقدار سرمایه مورد نظر خود جهت خرید ویلا در مناطق شمالی، تصمیم بگیرند. از طرفی، با توجه به تراکم جمعیت و رقابت پایین شهرهای شمالی به ارزش ملک شما روز‌به‌روز افزوده خواهد شد.

اگر بخواهیم به این سوال که ((خرید ویلا در چه مناطقی از شمال کشور مجاز نیست؟)) پاسخ دهیم، در ابتدا باید استان‌های شمال کشور نظیر: گیلان و مازندران را سنجیده و معایب و مزایای این استان‌ها را از لحاظ موقعیت مکانی و امکانات تفریحی – گردشگری بررسی نماییم.

آشنایی با ویژگی‌های استان گیلان جهت خرید ویلا:

استان گیلان از جمله مهمترین استان‌های شمالی کشور بوده که از لحاظ برخورداری از جاذبه‌های طبیعی نظیر: جنگل و ساحل، باعث جذب گردشگران و حتی تمایل آنها جهت سرمایه‌گذاری در این استان شده است. اما از آنجا که همه شهرهای استان گیلان دارای شرایط یکسان زیست محیطی و اقامتی نبوده، بهتر است که قبل از خرید ویلا، شرایط هر کدام از شهرها از لحاظ فاکتورهای مختلف، بررسی شود. به عنوان مثال، شهرهایی نظیر: بندر انزلی، زیباکنار، تالش، لنگرود، صومعه‌سرا و… جاذبه‌های گردشگری خاص خود را داشته که ضروری است قبل از خرید ملک، تحقیقات گسترده‌ای در مورد این شهرها انجام شود. در مورد خرید ویلا در گیلان باید چند فاکتور مهم در نظر گرفته شوند که عبارتند از:

  • دسترسی به ساحل و دریا از مهمترین فاکتورهایی است که باید در خرید ویلا در گیلان مد نظر قرار داد. مسلما، انتخاب ملک در شهرهای نزدیک به ساحل و دریا، امتیاز محسوب می‌شود. زیرا دسترسی  افراد به ساحل و دریا به راحتی فراهم می‌شود.
  • زیباکنار یکی از شهرهای استان گیلان بوده که به دلیل برخورداری از جنگل‌های انبوه و بکر از امتیاز بالایی جهت خرید ملک توسط سرمایه‌گذاران برخوردار است. البته انتخاب اینکه ملک مورد نظر به ساحل نزدیک‌تر باشد یا جنگل، بستگی به سلیقه افراد داشته که می‌خواهند در کدام منطقه گیلان سرمایه‌گذاری نمایند.
  • از ضروری‌ترین فاکتورهایی که هنگام خرید ویلا در شهرهای استان گیلان باید مد نظر داشته باشید، این است که هر چقدر ملک نزدیک‌تر به مراکز درمانی نظیر: بیمارستان، آتش‌نشانی، سازمان‌های دولتی و… باشد، بر ارزش آن افزوده می‌شود و از امتیاز بالایی جهت سرمایه‌گذاری برخوردار است.

مناطقی که در گیلان نباید ویلا بخرید:

آن‌چیزی که باید بدانید این است که در گیلان خرید ملک یا نزدیک به ساحل یا نزدیک به جنگل، تنها امکان‌پذیر است. گیلان دهمین استان پرجمعیت کشور بوده و مرکز آن رشت است. این استان از بهترین مسیرهای زمینی به تهران برخوردار بوده و از لحاظ راه‌های بین شهری، کیفیت متوسط رو به پایینی دارد. ییلاقات موجود در این استان بیشتر دارای جاده‌های خاکی و کوهستانی بوده که رفت و آمد با وسایل نقلیه را سخت‌تر می‌کند. از مهمترین معایب استان گیلان می‌توان به ترافیک‌های سنگین آن اشاره نمود که در ایام تعطیل، قابل مشاهده است. اما مهمترین سوالی که می‌توان مطرح نمود، این است که در کدام مناطق از استان گیلان، خرید ویلا جهت سرمایه‌گذاری جایز نیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که میزان سرمایه و همچنین سلیقه شما در انتخاب مناطق ضعیف و قوی استان گیلان، فوق‌العاده تاثیرگذار است. تنها نکته‌ای که در زمینه خرید ملک در این استان باید بدانید، این است که آیا امکان فروش زمین در سال‌های آتی وجود خواهد داشت یا خیر؟ راحتی فروش ملک در منطقه مورد نظر جز مهمترین مواردی است که باید توسط سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود. لاهیجان، رشت و انزلی جز بهترین مناطق استان گیلان محسوب شده که در مقایسه با سایر شهرها از امتیازات ویژه‌ای جهت خرید ویلا به شمار می‌روند.

آشنایی با ویژگی‌های استان مازندران جهت خرید ویلا:

از دیگر استان‌های شمالی کشور، مازندران بوده که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل برخورداری از چشم‌اندازهایی نظیر: دریا، ساحل و جنگل، توجه ویژه‌ای به این استان دارند. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید که در کدام بخش از استان مازندران اقدام به خرید ویلا در مازندران نمایید، بهتر است که بدانید این استان به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم‌بندی می‌شود و هر کدام از شهرهای آن معایب و مزایای مخصوص به خودشان را دارند.

  • شهرهای آمل، چمستان تا نوشهر و چالوس و رامسر جز بخش‌ غربی استان مازندران به شمار رفته که به دلیل نزدیک بودن به جنگل و دریا و از همه مهمتر نزدیکی به اصلی‌ترین جاده‌های منتهی به تهران از جایگاه بسیار ویژه‌ای در نگاه خریداران برخوردار هستند.
  • بخش شرقی استان مازندران بیشتر از گلوگاه تا بابل بوده که از لحاظ موقعیت مکانی ویلاها و مخصوصا امکانات رفاهی در مقایسه با بخش غربی استان مازندران، ارزش سرمایه‌گذاری کمتری دارند. به همین دلیل بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند که به جای خرید ملک در بخش شرقی این استان در بخش غربی آن، سرمایه‌گذاری کنند.

برای آن دسته از افرادی که علاقه به ساحل و دریا دارند، انتخاب شهرهای مازندران از آمل تا رامسر که در بخش غربی واقع شده‌اند، بهترین گزینه‌های پیشنهادی جهت خرید است. البته معیار انتخاب ویلا و اینکه بیشتر در نزدیک به دریا یا جنگل واقع شده باشد، بستگی به سلیقه فرد سرمایه‌گذار دارد. البته در میان شهرهایی که اشاره کردیم، شهرهایی نظیر: چمستان و محمود آباد به دلیل امکانات رفاهی کمتر، مورد توجه افراد جهت خرید ملک قرار نگرفته‌اند. زیرا فاصله زیاد آنها از دریا یکی از مهمترین عوامل می‌تواند باشد. اما انتخاب این شهرها برای آن دسته از عزیزانی که می‌خواهند از جنگل و طبیعت لذت ببرند، گزینه بسیار مناسبی است.

مناطقی که در مازندران نباید ویلا بخرید:

با توجه به تاثیرگذاری عواملی چون: ویژگی‌های فنی و معماری بر خرید ویلا، موقعیت مکانی ملک در شهرهای شمالی و معایب و مزایای هر کدام می‌توانند بر انتخاب افراد تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، شهرهایی نظیر: رامسر، متل‌قو، نمک آبرود، چالوس، نوشهر و رویان برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جهت خرید ملک، شناخته شده و معروف هستند. اما به هیچ عنوان نمی‌توان معیار دقیقی را برای انتخاب این شهرها اخذ نمود. زیرا سلیقه افراد با در نظر گرفتن شرایط، متفاوت بوده و ممکن است بعضی از شهرهای پرمخاطب به هیچ عنوان برای بعضی افراد، جالب توجه نباشند. سوال اصلی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که در کدام مناطق از استان مازندران، خرید ویلا جهت سرمایه‌گذاری جایز نیست؟ با اینکه پاسخگویی به این سوال، یک چیز نسبی بوده اما باید بگوییم که عوامل زیادی در تصمیم‌گیری افراد در انتخاب منطقه مورد نظر تاثیرگذار هستند که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اگرچه بعضی از شهرهای پرمخاطب از امکانات شهری گسترده‌تر و مسیرهای رفت و آمد بهتری برخوردار هستند. اما هنگام خرید ویلا باید امکان ترافیک منطقه مورد نظر را در زمان تعطیلات بررسی نمایید. زیرا این عامل به تنهایی باعث کاهش تجربه لذت شما از سفر تفریحی خواهد شد.
  • موقعیت مکانی ویلاهایی که در مسیر جاده اصلی قرار گرفته‌اند هم می‌تواند بر فرآیند خرید تاثیرگذار باشد. به همین دلیل نیاز است که قبل از انتخاب، حتما در مورد نزدیکی مکانی آن با جاده‌های اصلی شهر اطمینان کسب کنید. در غیر اینصورت، خرید ویلا در منطقه شهری مورد نظر جایز نمی‌باشد.

اگرچه معیار انتخاب سرمایه‌گذاران بسیار سلیقه‌ای بوده اما طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده، بیشتر آنها به ترتیب متل قو، نمک‌آبرود، نوشهر را جز بهترین مناطق شهری استان مازندران و سپس رامسر را جز بدترین شهر جهت خرید ملک عنوان نموده‌اند. دلیل اینکه رامسر جز آخرین شهر در لیست عنوان شده بود، فاصله زیاد آن با جاده‌ چالوس و همچنین جاده منتهی به تهران است.

به نکات مهم زیر هنگام خرید ویلا در شهرهای شمالی کشور توجه نمایید:

انتخاب منطقه مورد نظر جهت سرمایه‌گذاری چه در استان مازندران و چه در استان گیلان، بستگی به روحیات افراد و سلیقه آنها دارد. به هیچ عنوان نمی‌توانیم در اینباره اظهار نظر کنیم که بدترین و بهترین شهرهای شمالی کشور جهت سرمایه‌گذاری، کدام‌ها هستند. فاکتورهایی وجود داشته که خریدار می‌تواند با لحاظ کردن آنها جهت خرید ویلا در بهترین شهر شمالی کشور تصمیم‌گیری نماید.

  • برخورداری از آرامش:

از مهمترین نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که بسیاری از افراد تصمیم به خرید ویلا در منطقه‌ای را دارند که بتوانند زندگی آرام و به دور از تنش شهرهای پرهیاهو در منطقه مورد نظر داشته باشند. به عنوان مثال، ((نوشهر)) آرام‌ترین شهر در میان شهرهای شمالی کشور عنوان شده و برای افرادی که می‌خواهند یک زندگی ایده‌آلی را تجربه نمایند، بهترین گزینه جهت پیشنهاد است.

  • سرمایه‌گذاری (خرید ملک یا ویلا):

برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند پول خود را در مکان درست سرمایه‌گذاری کنند، انتخاب شهرهای متل قو و نوشهر از استان مازندران جز بهترین گزینه‌های پیشنهادی به شمار می‌آیند. از مهمترین مزایای شهرهایی نظیر: متل قو و نوشهر می‌توان به فاصله کم آنها با جاده‌های اصلی منتهی به تهران اشاره نمود که فرصت بسیار مناسبی برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند کسب سود داشته باشند.

  • قیمت تمام شده ویلا در مناطق مختلف استان‌های شمالی:

همانطور که در جملات پیشین هم اشاره نمودیم، عوامل مختلفی نظیر: دسترسی راحت‌تر به دریا و جنگل، فاصله نزدیک ویلا با جاده‌های اصلی منتهی به پایتخت و امکانات تفریحی – گردشگری در فرآیند سرمایه‌گذاری تاثیرگذار هستند. برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در استان مازندران دارند، بهتر است که به جای خرید ویلا در بخش‌های شرقی به مناطق غربی استان مازندران از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی توجه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ