آیا با سند ویلا در شمال می توان وام بانکی گرفت؟

گرفتن وام بانکی روی سند، یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای خرید ملک به شمار می‌رود. اگر در فکر خرید ویلا در شمال هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک ویلا با سند معتبر و آزاد خریداری کنید. به این ترتیب به احتمال زیاد می‌توانید با گرفتن وام روی سند ویلا راحت‌تر از پس هزینه‌های خرید بر بیایید. بسیاری از افراد در حالی وارد معامله یک ملک می‌شوند که تمام مبلغ معامله را در اختیار ندارند. اما با گرفتن وام بانکی و به کمک همان مبلغ کمی که از ابتدا در اختیار دارند، صاحب یک ملک ارزشمند می‌شوند.

بدون شک گرفتن وام روی سند پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. با این حساب آگاهی از فوت و فن‌های آن می‌تواند روند کار را برای شما آسان‌تر و حتی سریع‌تر نماید. در این مطلب تمام اطلاعات لازم را در خصوص خرید ویلا با سند به کمک وام بانکی در اختیارتان خواهیم گذاشت. به این ترتیب می‌توانید با آگاهی لازم وارد معامله‌ای پرسود شده و بهترین ویلا را با بودجه مورد نظرتان خریداری نمایید.

وام خرید ملک، یکی از پرطرفدارترین وام‌های بانکی در ایران

با توجه به بالا رفتن ارزش ملک، در سال‌های اخیر خرید نقدی املاک کمی دشوارتر از قبل شده است. در چنین شرایطی گرفتن وام می‌تواند به منزله یک فرصت استثنایی باشد. البته دریافت وام مسکن روی هر نوع سند با هر شرایطی امکان پذیر نیست. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید از جزئیات مربوط به این موضوع اطلاعات کافی را کسب نمایید.

وام مسکن تنها متعلق به آپارتمان‌های مسکونی نیست. حتی برای خرید یک ویلا با سند نیز می‌توانید وام دریافت کنید. این به شرطی است که ویلای مورد نظر شما شرایط اولیه و اساسی گرفتن وام را داشته باشد. مهم‌ترین این شرایط سنددار بودن زمین است. بدیهی است که به ملک‌هایی که سند رسمی ندارند، وامی تعلق نمی‌گیرد.

شرایط اولیه برای گرفتن وام روی سند ویلا چیست؟

اولین و مهم‌ترین شرط برای گرفتن این است که ملک مورد نظر سند شش دانگ معتبر داشته باشد. حتماً باید مطمئن شوید که سند ویلای مورد نظر شما در سیستم اسناد رسمی کشور به ثبت رسیده و بدون مشکل باشد. در غیر اینصورت حتی اگر تمام شرایط دیگر را برای گرفتن وام داشته باشید، باز هم قادر به دریافت آن نخواهید بود. به همین دلیل است که تأکید می‌شود ویلا با سند معتبر و شش دانگ خریداری نمایید.

ویلا با سند آزاد بخرید

یک نکته بسیار مهم که باید هنگام خرید ویلا در نظر داشته باشید، آزاد بودن سند آن است. صرفاً خرید ویلا سنددار به این معنا نیست که حتماً می‌توانید روی آن وام بگیرید. اگر سند از قبل در رهن بانک بوده و اقساط آن هنوز جاری و در حال پرداخت باشد، امکان گرفتن یک وام دیگر وجود ندارد. پیش از معامله و عقد قرارداد می‌توانید با گرفتن استعلام‌های لازم در این خصوص مطمئن شوید.

چه افرادی می‌توانند برای دریافت وام روی سند ویلا اقدام نمایند؟

بانک‌های مختلف هر کدام شرایط و ضوابط خاصی برای اعطای وام جهت خرید ویلا با سند در نظر گرفته‌اند. اما برخی شرایط در تمام بانک‌ها مشترک است. برای مثال فرد متقاضی باید در بانک مورد نظر حساب باز کند. همچنین نداشتن چک برگشتی و به عبارتی دیگر خوش سابقه بودن یکی دیگر از شرایط مهمی است که در فرآیند گرفتن وام تأثیرگذار است. اگر قبلاً چک برگشتی داشته‌اید و یا اقساط وام‌های قبلی خود را با دیرکرد پرداخت کرده‌اید، احتمالاً برای گرفتن وام بانکی روی سند ویلا به مشکل بر خواهید خورد.خرید

مقدار وامی که می‌توان روی سند ویلا گرفت چقدر است؟

واقعیت این است که فاکتورهای متعددی روی مقدار وام برای خرید ویلا در شمال تأثیر گذار است. به همین دلیل نمی‌توان یک عدد مشخص را برای این نوع وام‌ها تعیین کرد. بانک‌های مختلف اعم از بانک مسکن، ملی، تجارت، ملت، دی و … تسهیلاتی با عنوان وام مسکن ارائه می‌دهند که هر کدام ممکن است با دیگری متفاوت باشد. به همین دلیل می‌توان گفت اولین عامل تعیین کننده میزان وام، بانک مورد نظر است. علاوه بر این، ارزش خانه، شهری که ویلا در آن قرار دارد و … از دیگر عواملی هستند که میزان دقیق وام را تعیین می‌کنند. به طور کلی از مبالغ کمتر از 50 میلیون تومان گرفته تا 1 میلیارد تومان ممکن است به عنوان وام روی سند ویلا به متقاضی اعطا گردد.

وامی که به خرید ویلا با سند اعطا می‌شود، چند درصد سود دارد؟

مقدار سود وام‌ها نیز مانند مبلغ وام به بانک مورد نظر و قوانین آن بستگی دارد. برای مبالغ پایین (معمولاً کمتر از 50 میلیون تومان) ممکن است بتوانید وام‌هایی با بهره کم، برای مثال 8 درصد، نیز دریافت کنید. اما وام‌های سنگین‌تر معمولاً با سود 17 یا 18 درصدی همراه هستند. سؤالی که اینجا مطرح می‌ضشود این است که آیا با وجود این درصد بهره، باز هم گرفتن وام روی سند ویلا صرفه اقتصادی دارد؟

واقعیت این است که با وجود تورمی که در حال حاضر وجود دارد، در بسیاری از موارد خرید ملک به کمک وام بسیار به صرفه‌تر از پس‌انداز پول و سپس خرید نقدی است. به کمک وام می‌توانید حتی با مبلغ نقدی کم، صاحب یک ویلا با سند در شمال شوید. علاوه بر این خرید ملک می‌تواند یک سرمایه گذاری مطمئن به شمار آید. با این حساب اگر توانایی پرداخت اقساط وام را داشته باشید، بدون شک ضرر نخواهید کرد.

شرایط دریافت وام روی سند ملک، در بانک‌های گوناگون

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد بسیاری از بانک‌های دولتی و خصوصی امکان دریافت وام برای خرید ویلا سنددار شمال را فراهم کرده‌اند. اما ممکن است هر کدام شرایط و قوانین متفاوتی داشته باشند. در ادامه به توضیحی مختصر اما جامع درباره شرایط وام مسکن یا وام با سند ملکی، در بانک‌های گوناگون می‌پردازیم.

بانک مسکن

برای خرید ویلا با سند می‌توانید از وام بانک مسکن با 16 تا 17.5 درصد بهره استفاده کنید. بانک مسکن از 50 میلیون تا 250 میلیون تومان را به عنوان وام خرید مسکن در اختیار متقاضیان می‌گذارد. اما بدون شک مبالغ بالاتر شرایط ویژه‌تری نیز دارند. آنچه اهمیت دارد محل قرارگیری و البته ارزش مالی ملک است که میزان وام را تعیین می‌کند. بدین منظور بانک ارزیاب رسمی خود را برای ارزیابی ویلا می‌فرستد. با توجه به ارزشی که ارزیاب بانک برای ملک تعیین می‌کند، سقف وامی که متقاضی می‌تواند برای خرید ویلا با سند دریافت کند مشخص می‌گردد. باید توجه داشت که لزوماً ارزیابی بانک با ارزش ملک در بازار مسکن یکسان نخواهد بود.

بانک مسکن یک طرح ویژه برای زوج‌هایی دارد که می‌خواهند برای اولین بار ملکی را بخرند. در این طرح هر یک از زوجین می‌توانند مبلغی معادل 80 میلیون (در تهران)، 60 میلیون (در شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر) و 40 میلیون (سایر شهرستان‌ها و روستاها) را به عنوان وام با سود 6 تا 8 درصد دریافت کنند. مدت بازپرداخت این وام حداکثر 12 سال است.

بانک ملت

بانک ملت شرایطی را فراهم کرده که ضمن خرید ویلا با سند سه نفر بتوانند وام 50 میلیون تومانی دریافت کنند. البته در این نوع وام علاوه بر این که سند ملک به رهن بانک در می‌آید، متقاضی باید سپرده قرض الحسنه نیز در بانک ملت داشته باشد. در آخر 4 درصد از مبلغ کل وام نزد بانک محفوظ می‌ماند اما سپرده مسدود نمی‌شود. حداکثر زمان بازپرداخت این وام 3 سال و بهره آن 18 درصد است.

از جمله شرایط مهم برای دریافت وام روی سند ویلا این است که فرد متقاضی هیچ وام تسویه نشده دیگری در بانک ملت نداشته باشد. همچنین فرد باید بتواند ثابت کند دارای منبع درآمد مشخصی است و توانایی بازپرداخت اقساط را دارد. اگر در پی خرید ویلا با سند هستید تا روی سند آن وام بگیرید باید این نکته را بدانید که میزان وامی که به شما تعلق می‌گیرد به ارزش ملک نیز بستگی دارد. معمولاً وام تا سقف 65 یا 70 درصد قیمت ملک، تعیین می‌شود.

بانک سامان

بانک سامان تا سقف 750 میلیون تومان و 50 درصد ارزش ملک، وام ارائه می‌دهد. بازپرداخت این وام حداکثر 5 سال است و سند ملک به عنوان ضمانت وام در رهن بانک خواهد بود. از جمله شرایط دریافت این وام داشتن حداقل 18 سال سن، در دست داشتن سند شش‌دانگ قانونی با پایان کار، نداشتن چک برگشتی و … است. با این حساب اگر می‌خواهید یک ویلا با سند شش‌دانگ خریداری کنید می‌توانید بخشی از هزینه آن را به کمک وام بانک سامان پرداخت نمایید.

بانک‌های دیگر از جمله بانک ملی، سپه، تجارت و … نیز به پشتوانه سند ویلا تسهیلاتی را برای شما فراهم می‌آورند. با توجه به این که قوانین بانکی سال به سال در حال تغییر است، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به بانک‌های مذکور اطلاعات لازم در این باره را به صورت حضوری دریافت نمایید.

آیا می‌توان با مبایعه نامه ملک، وام گرفت؟

تنها و تنها با در دست داشتن سند شش‌دانگ ویلا می‌توانید وام بگیرید. پس اگر در گیرودار خرید هستید مطمئن شوید ویلا با سند شش‌دانگ و قانونی به شما فروخته می‌شود. می‌توانید در زمان نوشتن قولنامه یا مبایعه نامه، کار تشکیل پرونده در بانک را شروع کنید. اما بانک تنها سند رسمی را به عنوان ضمانت وام از شما می‌پذیرد و تحت هیچ شرایط دیگری وام را در اختیارتان نخواهد گذاشت.

متأسفانه بسیاری برخی از افراد به پشتوانه سند درخواست وام می‌کنند و با فروشنده وارد معامله می‌شوند. به این امید که قرار است ویلا با سند ششدانگ بخرند و می‌توانند مبلغی از معامله را با وام بانکی روی سند پرداخت کنند. اما بعد از انجام معامله متوجه می‌شوند به دلایلی مانند رسمی و قانونی نبودن سند یا در رهن بودن آن نمی‌توانند وام مورد نظر را دریافت کنند. در این چنین شرایطی از طرفی مبلغ کافی برای تکمیل معامله را در اختیار ندارند و از طرفی با فسخ قرارداد متحمل ضرر و زیان بسیاری خواهند شد. به همین دلیل اکیداً توصیه می‌شود پیش از هر چیز، تمام بررسی‌های لازم را جهت اطمینان از صحت سند انجام دهید.

وام جعاله با سند ویلا

اگر به تازگی ویلایی خریداری کرده‌اید که نیاز به تعمیرات دارد و یا برای تسویه حساب با فروشنده به مشکل بر خورده‌اید، می‌توانید از وام تعمیرات یا جعاله کمک بگیرید. خصوصاً اگر ویلا با سند رسمی و شش‌دانگ باشد کار برای شما آسان‌تر خواهد شد.

وام جعاله یا وام تعمیرات، تسهیلاتی است که بانک به بهانه تعمیرات و نوسازی در اختیار متقاضی می‌گذارد. البته این مبلغ این وام به طور معمول کمتر از وام خرید ملک است. اما در موارد بسیاری می‌تواند برای خرید ویلا سند دار نیز راه‌گشا باشد. وام جعاله را از طرق مختلف مانند سپرده گذاری، خرید اوراق و … می‌توان دریافت کرد. نکته مهم این است که در مواردی متقاضی می‌تواند سند ملک را به عنوان ضمانت در رهن بانک بگذارد و در این صورت نیاز به آوردن ضامن نخواهد بود.

آیا می‌توان برای خرید ویلا با سند رسمی، وام میلیاردی گرفت؟

برخی از بانک‌ها مانند بانک تجارت، دی و … اقدام به اعطای تسهیلات یک میلیارد تومانی برای خرید ملک می‌کنند. اما بدون شک شرایط دریافت این وام‌ها دشوارتر است و نیاز به ضمانت محکم‌تری دارد. به طور معمول متقاضیان دریافت این نوع وام باید هم سند ویلا را در رهن بانک بگذارند و هم به تعداد کافی ضامن معتبر با کسری حقوق داشته باشند. در مواردی سپرده گذاری کافی نیز برای دریافت وام مورد نیاز است. این وام‌ها به طور معمول 3 ساله هستند و اقساط سنگینی دارند.

سؤالات متداول

در این بخش به چند سؤال رایج درباره دریافت وام خرید ویلا با سند پاسخ خواهیم داد.

آیا داشتن سند ششدانگ برای دریافت وام کافیست؟

خیر. شرایط دیگری نیز برای گرفتن وام اهمیت دارد. خصوصاً مهم است پیش از این سابقه خوبی در بانک داشته باشید. در صورتی که چک برگشتی در سیستم مالی شما ثبت شده باشد و یا وام تسویه نشده داشته باشید، احتمالاً برای دریافت وام روی سند ویلا به مشکل بر خواهید خورد.

آیا دریافت وام تعمیرات نیز نیاز به ارزیابی بانک دارد؟

بله. برای دریافت وام تعمیرات نیز بانک ارزیاب خود را برای بازدید از ویلا می‌فرستد. مطابق با شرایط ملک شما، شرایط اعطای وام به شما بررسی می‌گردد.

آیا باید برای ارزیابی ملک هزینه‌ای پرداخت شود؟

چه برای دریافت وام خرید ویلا با سند و چه وام جعاله، هزینه کارشناسی بانک، خرید اوراق و هر هزینه دیگری که در فرآیند اخذ وام وجود دارد، همگی بر عهده شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ