تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای

در این مقاله می خواهیم در رابطه با خانه سند دار و خانه قولنامه ای و تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای صحبت نماییم.

تعریف خانه سند دار

در ابتدا به تعریف خانه سند دار می پردازیم. به طور قطع نام انواع سند ها را در طول زندگی خود شنیده اید، اما شاید عده ای درک درستی از این نام نداشته باشند، و برای آن ها معنای روشنی شرح نگردیده است. شما در ابتدا باید آگاهی خود را در رابطه با این کلمه افزایش دهید.

قبل از انجام هرگونه معامله برای خرید و فروش خانه، باید در ابتدا از نوع سند و اعتبار قانونی آن مطلع شوید. اگر اطلاعات ناکافی و ناقصی دارید اصلا درگیر انجام معامله نشوید، زیرا امکان دارد متحمل ضرر گردید، ضرری که شاید دیگر نتوان هرگز آن را جبران نمود.

همچنین ممکن است تا مدت ها به مراکز قانونی و قضایی مراجعه کنید و مشکلاتی گریبان شما را بگیرد. قبل از هرگونه خرید و فروش خانه  از سند ملک و صحت آن اطمینان حاصل نمایید، تا برای معامله خانه سند دار یک انتخاب درست و مطمئن داشته باشید، این کار سبب می شود تا شما با آسودگی‌ بتوانید این معامله را انجام دهید و خانه دار شوید.

خانه سند دار با سند رسمی یکی از انواع و مدل های سند می باشد، در ماده ۱۲۴۸ قانون بیان شده است که هر نوشته ای در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد و بتوان به آن استناد نمود سند نام دارد. کلمه سند در لغت معنی روشن و واضحی دارد، که با توجه به معنی آن آگاهی شما نیز در رابطه با خانه سند دار افزایش پیدا می‌کند. حتما در تعریف سند به معنی لغوی و معنی آن در قانون استناد نمایید تا دچار مشکل نگردید.

سند به معنی نوشته‌ای می باشد که وام یا طلب کسی را معین می سازد، سند ملکی انواع مختلفی دارد. نوع دیگر مالکیت ثبت قولنامه می باشد که در ادامه به آن می پردازیم، تا شما با تعریف قولنامه نیز آشنا گردید.

باید خاطر نشان شد که برای خرید خانه سنددار و یا خانه قولنامه ای شما به یک اختلاف قیمت نیز برخورد خواهید کرد، این اختلاف قیمت تنها ناشی از نوع سندیت ملک می باشد. افراد با یک بودجه محدود می توانند خانه ای در منطقه خوب و بزرگتر از بودجه خود تهیه نمایند، به شرطی که مشکلی با قولنامه ای بودن آن نداشته باشند. البته ناگفته نماند که خانه قولنامه ای نیز در کنار قیمت پایین و مناسب خود، مشکلاتی دارد که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم‌نمود.

به چه خانه ای قولنامه ای گفته می شود؟

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که تفاوت قیمت بین خانه سند دار و قولنامه ای وجود دارد. اهمیت خانه و سرپناه برای هر فردی مهم و پر اهمیت است.

تهیه مسکن یکی از دغدغه های مهم و اساسی هر خانواده ای می‌باشد، خانواده ها همیشه به دنبال فراهم کردن یک سرپناه برای خود و عزیزانشان هستند. یکی از نکات مهمی که در خرید خانه لازم است به آن حتما توجه فرمایید، وضعیت سند ملک مورد نظر می باشد.

 امروزه در کشور ما  دو روش مرسوم جریان دارد یا ملک مورد نظر سند دارد و یا به صورت اصطلاحا قولنامه ای معامله می شود.

 آنچه که مشهود می باشد این است که، سند قطعی  و خانه سند دار مطمئن ترین راه برای خرید خانه است. اما گاهی به دلایلی مثل قیمت پایین تر و … افراد مایل به خرید ملک قولنامه ای هستند. تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای در بعضی مواقع سبب تمایل افراد برای خرید ملک قولنامه ای است.  در خرید ملک قولنامه ای باید دقت بسیاری انجام دهید و نکات مهمی را در نظر داشته باشید. 

قولنامه در لغت به معنی عهد و پیمان می باشد، ولی در حالت محاوره به معنای قرار است. در قوانین  اشاره ای به قولنامه نشده است و از آن صحبتی بیان نگردیده، اما در عرف امری مقبول و شناخته شده در بین افراد جامعه است، افراد حتما کلمه قولنامه به گوششان خورده است.

 معاملات ملک از جزئی از معاملات غیر منقول می باشد، ثبت این معاملات  در دفتر اسناد رسمی است . برای ثبت رسمی ملک  مدارکی لازم است مثل مدارکی شامل پایان کار شهرداری یا گواهی آزاد بودن ملک برای خرید و فروش، که دریافت این گواهی ها گاه زمان برو بسیار سخت و گاه غیرممکن است.

تفاوت قیمت در این نوع خانه ها عامل مهم در خرید ملک

تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای سبب وسوسه افراد برای خرید ملک قولنامه ای می شود. ملک هایی که قولنامه ای هستند معمولا قیمت پایین تری نسبت به ملک های سند دار دارند.

آنچه مشخص می باشد این است که، خرید ملک سند دار در هر شرایطی بهترین انتخاب برای افراد است. اما این نکته را نباید فراموش کنید که گاهی می توانید با انتخاب در مناطق بالاتر و بهتر خانه ای با قیمت بسیار پایین تر اما قولنامه ای خریداری نمود. 

به دلیل نداشتن سند شش دانگ و واگذاری به صورت قولنامه ای، تقاضا برای خرید این نوع خانه ها پایین تر از تقاضا برای خرید خانه سند دار می باشد. همین امر یکی از دلایل قیمت پایین تر از عرف خانه قولنامه ای نسبت به خانه سند دار است.

اگر در شرایطی قرار بگیرید که بین ملک سند دار و قولنامه ای، خانه قولنامه ای را انتخاب نمایید، سعی کنید نکات حقوقی و قانونی مربوط به قولنامه را به خوبی مورد توجه قرار دهید،و استعلام های مربوطه را از شهرداری منطقه مورد نظر دریافت کنید.

اگر با دقت و وسواس خاصی مسیر را پیش بروید، می توانید انتخاب درست و صحیحی داشته باشید. در واقع وقتی از خرید و فروش خانه سخن به میان می آید و کلمه قولنامه عنوان می شود، منظور همان مبایعه نامه است. 

خانه قولنامه ای به ملکی گفته می‌شود که چون سند ندارد  از طریق مبایعه نامه معامله می شود. در خرید و فروش این نوع املاک، دیگر مرحله آخر را نداریم، و سند به نام زده نمی شود.

مشکلات ناشی از خرید خانه قولنامه ای

تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای افراد را وسوسه می‌کند، تا ملک مورد نظر را با قیمتی خیلی پایین تر از قیمت اصلی خریداری نمایند. مشکلاتی نیز اینگونه ملک ها شاید داشته باشند مثل: فروشنده، مالک واقعی ملک نباشد.مالک، خانه را به بیش از یک نفر بفروشد. و به اصطلاح کلاهبرداری انجام دهد.

در هر حالتی فروشنده اقدام به فروش مال دیگری کرده است. در مورد ملک‌هایی که دارای سند هستند، با گرفتن استعلام روی سند و احراز هویت، به راحتی می‌توان فریب این افراد را نخورد. اما در خرید قولنامه ای ملک، به علت وجود نداشتن سند، احتمال وقوع این خطرات زیاد می باشد.

شاید فکر کنید با توجه به وجود خطراتی که گفته شد، خرید ملک قولنامه ای کار عاقلانه ای نیست. اگر طرز فکر شما این است در اشتباه می باشید، زیرا در خرید ملک های قولنامه ای هم روش هایی وجود دارد تا از صحت و سلامت معامله‌ای که انجام می‌دهید مطمئن باشید. 

پس تفاوت قیمت خانه سند دار و قولنامه ای ارزش این را دارد که ریسک کنید و خانه مورد نظر خود را با قیمت خیلی مناسب تر خریداری نمایید. و به رویای خود در خانه دار شدن برسید.

ادامه تفاوت انواع مدل های خانه

این سند مثل همان سند عادی می باشد. این سند توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نیست. قولنامه با توافق دو طرف معامله، مثل خریدار و فروشنده نوشته می‌شود. قولنامه را باید توسط یک فرد سرشناس و معتبر منعقد کنید و امضا را پای آن بزنید تا معتبر شود و از نظر قانونی مشکلی نداشته باشد .

با توجه به تمام صحبت هایی که در مورد خانه قولنامه دار می شود، باید قبول کنیم یک قرارداد  معتبر می باشد که قابل استناد نیز باشد، و بتوان به آن استناد نمود. در قولنامه تعهد به گونه ای صورت می پذیرد  که دو طرف قبول میکنند، شرایط لازم را برای بستن قرارداد در آینده مهیا کنند. در اصل در نوع تعهد در قولنامه به صورت تعهد در آینده می باشد.

 قولنامه هنوز در بین افراد جامعه به عنوان قرارداد معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است برای حل مشکلات احتمالی در مورد صحت و سقم اعتبار قولنامه، مبایعه نامه هم تنظیم کنید تا با خیال راحت معامله را انجام دهید.

پس اگر تصمیم به خرید خانه دارید، در ابتدا نگاهی به خانه یا ویلا سند دار در شمال داشته باشید و بدون هیچ نگرانی خرید خود را انجام دهید. ولی اگر به دلایلی مثل کمبود بودجه دست به گریبان هستید، در بین گشتن ها نیم نگاهی نیز به خانه های قولنامه ای هم بکنید‌.

زیرا این خانه ها با اختلاف قیمت خود با خانه سند دار هر خریداری را به خرید وسوسه می نمایند. اما همیشه به یاد داشته باشید قبل از انجام هر کاری تمام جوانب آن را بسنجید، و با مشورت و آگاهی دست به انجام هر کاری بزنید قبل از اینکه اقدام به خرید خانه یا خرید ویلا در شمال کنید حتما در مورد سند دار بودن یا نبودن آن تحقیق کامل داشته باشید و با آگاهی کامل سراغ خرید خانه یا ویلا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ