زمین بخریم و بسازیم بهتر است یا ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟

برای افرادی که به دنبال خرید خانه و سرمایه گذاری به خصوص در شهرهای شمالی ایران هستند دو گزینه اصلی وجود دارد. با اینکه هر دو گزینه خرید ویلا و زمین بهترین شکل روش های سرمایه گذاری به شمار می روند، این سوال برای اغلب افراد مطرح است که معامله زمین برایمان مناسب تر است؟ یا اینکه ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟ واضح است که انتخاب بین این دو گزینه کار دشواری است. اما نوع نیاز افراد به خرید ملک می تواند تصمیم گیری را ساده تر کند.

در چند سال اخیر شاهد رکود شدید در بازار مسکن بودیم و معدود افرادی حاضر بودند ریسک سرمایه‌گذاری برای خرید ملک یا آپارتمان را بپذیرند. با وجود این‌که هنوز هم کسی از آینده بازار مسکن خبر ندارد. اما زمزمه‌هایی حاکی از بهبود اوضاع به گوش می‌خورد. افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در خرید ملک و ساخت‌وساز دارند، پیش ‌از هر چیز باید بدانند مزایای خرید زمین یا بازسازی و بهسازی ویلای کلنگی چیست؟ برای این‌که در این زمینه تصمیم درستی اتخاذ شود، باید آگاهی کاملی در خصوص ابعاد مختلف این دو مدل سرمایه‌گذاری‌ داشته باشید.

 بازسازی ویلای قدیمی

 تردیدی در این نیست که وقتی موضوع ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟ مطرح می شود، بازسازی با صرفه‌جویی در هزینه‌ها ارتباط تنگاتنگی دارد. به ‌عبارتی اگر می‌خواهید با بودجه کمتری صاحب ویلای عالی و دلخواهتان شوید بهترین گزینه بازسازی به‌ جای ساخت‌وساز در زمین است. شما با این کار هزینه کمتری می‌پردازید و ویلای رؤیایی خلق می‌کنید.

اگر سرمایه گذار بودجه کافی برای ساخت ویلا را داشته باشد و بخواهد ویلای دلخواه خود را بسازد می تواند زمینی با کاربری مسکونی بخرد. اما برای آن دسته افرادی که بودجه محدودتری در اختیار دارند و می خواهند سریعتر در ویلا استقرار پیدا کنند، خرید ویلای ساخته شده بهتر است. در بحبوحه شرایطی که حتی خرید یک قطعه کوچک زمین در هر کدام از مناطق ویلایی کشور برگ برنده شیرینی محسوب می شود، اینکه ویلایی قدیمی بخرید و آن را بازسازی کنید شانس ویژه ای برای دستیابی به ویلای مدرن است.

به هر حال برای همه نمی توان نسخه واحدی پیچید. بعضی ها خرید زمین برای پی ریزی ویلایی مستحکم با مصالح عالی و با کیفیت را برد می دانند. برخی دیگر همین که بودجه خرید ویلای کلنگی را داشته باشند و آن را بازسازی کنند، شانس بزرگی در سرمایه گذاری به حساب می آورند.

چرا خرید ویلای قدیمی برای بعضی ها بهتر است؟

این روزها تمایل برای بازسازی هر نوع ویلای کلنگی و چند سال ساخت بسیار افزایش پیدا کرده است، چرا که برای بازسازی خانه چارچوبی در اختیار سازنده قرار دارد که می تواند تغییراتی به دلخواه در آن ایجاد کند. در حالی که وقتی زمین می خرید و برای ساخت آن اقدام می کنید تمام پروژه از صفر آغاز می شود و باید ابتدا ساختمان را پی ریزی کنید. همانطور که می دانید این روزها هزینه های ساخت و ساز افزایش سرسام آوری دارد. بنابراین هر بخش از پروژه ساخت که حذف شود، بودجه زیادی به جیب مالک یا سازنده سرازیر می کند.

ماجرا از این قرار است که عده ای تنها هدفشان از خرید ویلا، اسکان سریع و گذراندن اوقات خوش فراغت یا بحث سرمایه گذاری و فروش است. در هر دو صورت خرید ویلا، با یک تیر، دو نشان زدن است، چرا که به هر حال سرمایه گذاری سودآوری پیش روست. هنگامی که ویلای قدیمی می خرید می توانید به کمک عملیات بازسازی بخش هایی از آن را که مورد پسندتان نیست تغییر دهید. این تغییرات می تواند خیلی کوچک و در حد نوسازی کفپوش و دیوار پوش، شیرآلات و کابینت باشد یا تخریب دیوارهای اضافی و تغییر مدل طراحی داخلی. به هر حال در نهایت ویلایی با ویژگی های مورد نظرتان خواهید داشت.

مسلما ویلای کلنگی پس از بازسازی تحت تاثیر تغییرات ایجاد شده، افرایش قیمت زیادی خواهد داشت. در نهایت هم به هدف خود که مستقر شدن در ویلا در مدت زمان کوتاه است می رسید. اینجاست که بازسازی ویلا اهمیت پیدا می کند. در این پروسه می توان هر ساختمان با هر سبک و سیاق را به ویلایی مدرن تبدیل کرد. برای اینکه ویلای قدیمی که بالای 10 سال قدمت دارد را تغییر دهید، ابتدا باید نقشه دقیقی برای پلان های مختلف ساختمان طرح ریزی کنید.

برای این کار ابتدا باید تصمیم بگیرید آیا ویلای کلنگی نیاز به تخریب کلی دارد؟ یا اینکه تغییراتی محدود در بخش هایی از ساختمان مانند برداشتن دیوارهای قطور و جاگیر برای باز شدن فضا، یا افزودن محوطه هایی به ساختمان کافی است. بعد از این مرحله باید برای عملیات تخریب از مهندسان و کارشناسان متخصص کمک بگیرید تا پروژه از ضررهای مالی و جانی مصون بماند. به هر حال وقتی ویلای قدیمی را بازسازی می کنید و به عبارتی دستی به سر و روی ساختمان می کشید، زیباییهای آن چند برابر می شود. با این توصیف بنایی همانند یک ساختمان نوساز خواهید داشت.

در عملیات بازسازی تمرکز بیشتر بر تغییر ویژگی های ظاهری بناست. بنابراین تغییرات عمده ای در دیوارپوشها، کفپوش، کاشی ها، کابیت، پنجره ها و در یک کلام در تمام ویژگی های ساختاری ایجاد می شود که در نگاه اول به چشم می آیند.

خرید زمین برای چه افرادی مناسب تر است؟

 حالا می رویم به سراغ آن دسته افرادی که خرید زمین را بهترین سرمایه گذاری می دانند. مسلما اینکه زمین بخرید و برای ساخت آن برنامه ریزی دقیقی انجام دهید، گزینه ایده آلی است. البته در صورتی که در این فرآیند اهمال کاری نکنید. تنها به ویژگی های بصری ویلا اکتفا نکنید. به مقاومت بنا در برابر حوادث غیر مترقبه مانند زلزله توجه ویژه داشته باشید. در هر صورت اگر در هر منطقه مناسبی که ارزش خرید زمین دارد، سرمایه گذاری کنید، چیزی نمی گذرد که بهای زمین چند برابر افزایش پیدا می کند. این یک سرمایه گذاری تمام عیار است.

با این توصیف خرید زمین به متقاضیانی پیشنهاد می شود که تمایل دارند صفر تا صد بنا باب میل شان رقم بخورد. خوب طبیعتا چنین انتخابی بهای سنگین تری خواهد داشت. اما مسلما ارزشش را دارد.

ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟ یا زمین بخریم؟

در نهایت باز هم برمی گردیم به سوال بنیادین ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟ و اینکه سرمایه گذاری در کدام دو نوع بازسازی ویلای کلنگی یا خرید زمین بهتر است؟ بهترین معیار برای تصمیم نهایی میان این دو پروژه، بحث قیمت است. از طرف دیگر اینکه آیا صرفا با قصد سرمایه گذاری معامله می کنید یا اینکه قصد خرید ویلا و اقامت را دارید. به هر صورت باید نیازها و توقعاتتان را سبک سنگین کنید و در مسیر معامله ای برد برد قدم بگذارید.

قیمت زمین و ویلا چه تاثیری در انتخاب دارد؟

ممکن است شما با داشتن سرمایه محدودتری بتوانید زمینی در یک منطقه دور افتاده در شمال کشور بخرید. پس اگر نقدینگی کمی دارید بهتر است تمرکزتان را روی خرید زمین بگذارید. از سوی دیگر خرید ویلای کلنگی در هر منطقه ای سرمایه بزرگتری می طلبد. این کار به افراد سرمایه گذاری که بودجه بیشتری کنار گذاشته اند توصیه می شود. این در حالی است که شما حتی می توانید از شرایط مرسوم خرید اقساطی زمین بهره ببرید و با پرداخت اقساط ماهانه صاحب زمین شوید.

اما اگر قدرت خرید ویلا را داشته باشید، بازگشت نقدینگی بالاتری به همراه دارد. ضمن اینکه می توانید ویلا را به رهن و اجاره بگذارید و در مدت مشخصی سرمایه تان را زنده کنید. پس به سوال ذهنی تان در مورد ویلا قدیمی را بازسازی کنیم؟ به سادگی پاسخ می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ