سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟

به نظر شما سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟ این سوالی است که ممکن است برای هر سرمایه گذاری پیش آمده باشد. با توجه به افزایش روز افزون تورم و کاهش ارزش پول کشورمان، افراد زیادی هستند که به دنبال سرمایه گذاری هستند. این افراد سعی دارند با سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بتوانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

امروزه روش های زیادی جهت سرمایه گذاری وجود دارند. اما چیزی که ما میخواهیم در اینجا به آن بپردازیم مقایسه بازار سکه با خرید زمین و ویلا است. به راستی سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟ در ادامه به بررسی هر کدام از آنها با جزئیات بیشتر می پردازیم.

عوامل تاثیر گذار در سرمایه گذاری سکه یا زمین و ویلا

عوامل زیادی در تصمیم گیری و انتخاب شما قبل از انجام هرگونه سرمایه گذاری تاثیر گذار هستند که حتما باید به آنها توجه داشته باشید. انتخاب بین اینکه سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟ هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از عوامل موثری که در این زمینه وجود دارند می توان به میزان ریسک پذیر بودن سرمایه گذار، میزان انتظار بازدهی، میزان نقد شوندگی، مقدار سرمایه موجود، دیدگاه بلند مدتی یا کوتاه مدتی و محدودیت زمانی و مکانی سرمایه گذار اشاره کرد.

میزان بازدهی سکه
میزان بازدهی سکه

میزان نقد شوندگی بالای سکه نسبت به زمین و ویلا:

یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری برای انتخاب بین اینکه سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟

مقایسه میزان نقد شوندگی آن ها می باشد. طبیعی است که سکه درصد نقد شوندگی بسیار بالاتری نسبت به زمین و ویلا دارد. شما هر زمان که نیازمند تبدیل دارایی تان باشید می توانید نسبت به فروش آن اقدام کنید. اما فروش زمین و ویلا به این سرعت امکان پذیر نیست. میزان نقد شوندگی مسئله مهمی است که سرمایه گذاران با توجه به شرایط خود باید حتما آن را در نظر بگیرند.

 

 

میزان ریسک پذیر بودن سرمایه گذار:

درمورد بازار طلا و ملک ریسک پذیری دو وجه دارد. یکی ریزش احتمالی قیمت و کاهش ارزش دارایی تان و دیگری مسئله امنیت در سرمایه‌گذاری است. امنیت سرمایه گذاری در طلا بسیار پایین تر از سرمایه گذاری در زمین و ویلا است. چرا که ریسک به سرقت رفتن و دزدی طلا وجود دارد اما این ریسک در مورد ملک وجود ندارد. شما هر قطعه زمینی که بخرید تحت هر شرایطی از این ریسک در امان است. ریسک ریزش احتمالی قیمت هم وجه دوم آن است که سرمایه گذار باید به آن توجه داشته باشد. مثلا در زمان وقوع جنگ در بین کشور ها زمین و ویلا دچار افت شدید قیمت می شوند اما در مورد طلا و سکه اینطور نیست. مثال دیگری که وجود دارد این است که در زمان وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین قیمت جهانی طلا به شدت افزایش پیدا کرد و در آستانه بیشترین قیمت تاریخی انس جهانی قرار گرفت.

محدود نبودن به زمان و مکان:

جهت خرید و فروش طلا و سکه هیچ محدودیتی وجود ندارد. بطوریکه حتی در خارج از کشور هم می توان نسبت به معامله آن اقدام کرد. اما در مورد ملک و زمین اینگونه نیست و این محدودیت ها وجود دارند. پس یکی از جذابیت های سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه نداشتن محدودیت زمانی و مکانی برای معامله آنان است. این ویژگی سرمایه گذاری روی طلا و سکه را نسبت به سرمایه گذاری روی زمین و ویلا متمایز می کند. به همین دلیل سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری روی طلا و سکه نسبت به زمین و ویلا بیشتر هستند.

مقدار سرمایه موجود:

از عوامل دیگری که در تصمیم گیری سرمایه گذار موثر است می توان به مقدار سرمایه موجود یا میزان نقدینگی سرمایه گذار اشاره کرد. شما می توانید با هر میزان از سرمایه نسبت به خرید طلا و سکه اقدام کنید اما در مورد سرمایه گذاری روی زمین و ویلا اینگونه نیست. جهت سرمایه گذاری روی زمین و ویلا نیازمند حداقل سرمایه بیشتری هستیم و نمی توانیم با مبالغ کم نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنیم.

بنابراین هر فردی نمی تواند به سرمایه گذاری روی زمین و ویلا فکر کند و باید به میزان سرمایه خود توجه داشته باشد.

دیدگاه بلند مدتی یا کوتاه مدتی:

داشتن دیدگاه بلند مدت یا کوتاه مدت سرمایه گذار هم در پاسخ به این سوال که سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟ بسیار حائز اهمیت است. خرید زمین و خرید ویلا در شمال بیشتر انتخاب سرمایه گذارانی است که دید بلند مدتی نسبت به سرمایه گذاری خود دارند. طبیعی است که سرمایه گذاری که نگاه کوتاه مدت دارد سمت خرید زمین و ویلا نمی رود. چون هم بازدهی چشمگیری در کوتاه مدت ندارد و هم اینکه مسئله نقد شوندگی پایین آن مطرح می شود. اما در ارتباط با خرید سکه و طلا به دو صورت سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت می توان اقدام کرد.

میزان انتظار بازدهی:

قیمت سکه و طلا در ایران وابسته به دو مولفه ی قیمت دلار و قیمت انس طلای جهانی می باشد. با توجه به افزایش روز افزون قیمت دلار در ایران می توان توقع داشت که طلا و سکه هم پا به پای آن رشد کنند. برای مثال قیمت سکه در اسفند ماه سال 1399 برابر با ده میلیون و هفتصد و پنجاه و نه هزار تومان بوده است. با مقایسه این قیمت با قیمت سکه در اسفند ماه 1400 که برابر با دوازده میلیون سیصد و هشتاد هزار تومان بوده است در می یابیم که میزان بازدهی سکه در سال 1400 برابر با 15.06 درصد بوده است. اما محاسبه بازدهی زمین و ویلا با این دقت امکان پذیر نیست و شهر به شهر و منطقه به منطقه می تواند متفاوت باشد.

سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟
سکه بخریم بهتر است یا زمین و ویلا؟

نتیجه گیری

در این مقاله متوجه شدیم که فاکتور های مختلفی وجود دارد که می تواند روی تصمیم گیری سرمایه گذار تاثیر گذار باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر گونه سرمایه گذاری، اطلاعات و دانش خود را نسبت به آن افزایش دهیم. قبل از سرمایه گذاری ضروری است که تمام جوانب آن را در نظر بگیریم. این که تصمیم بگیریم اقدام به سرمایه گذاری بر روی سکه کنیم یا زمین و ویلا در ابتدا با میزان نقدینگی و سرمایه موجود در ارتباط است. در صورتی که سرمایه قابل توجهی نداشته باشیم پس حق انتخابی هم نداریم و ناگزیر باید به سمت خرید سکه برویم. اما اگر میزان سرمایه و نقدینگی بیشتری داشته باشیم و بر سر دو راهی قرار بگیریم، باید تک تک موارد گفته شده را در نظر بگیریم و مطابق با شرایط خود نسبت به انتخاب نحوه سرمایه گذاری اقدام کنیم.

در نهایت می توان به این رسید که اگر فرد کم ریسکی هستید و نگاه بلند مدتی نسبت به سرمایه گذاری خود دارید یا امنیت سرمایه برایتان مهم است، سرمایه گذاری روی زمین و ملک می تواند برای شما انتخاب بهتری باشد. به شرطی که میزان نقدینگی کافی برای ورود به این حوزه را داشته باشید. اما اگر به دنبال ریسک بیشتر و بازدهی کوتاه مدت هستید یا میزان نقد شوندگی سرمایه برایتان خیلی مهم است، خرید سکه و طلا به شما پیشنهاد می شود و این انتخاب برای شما می تواند بهتر باشد.

اگر به دنبال خرید زمین ویلا در شمال کشور مخصوصا خرید ویلا در محمودآباد هستید حتما با مشاوران ما در تماس باشید تا بهترین گزینه ها را خدمت شما ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ